Tájházak Napja 2018 - „Hajdúnánás házhoz jön, a Hajdúszoboszlói Fazekasházhoz”
2015-09-25 15:02:51 ![]() 1. A nő sincs mindig otthon! Jobb, ha a férfinak is van gyakorlata a főzésben, takarításban, egyéb házi munkában! Egyrészt manapság a nők döntő többsége a munkahelyén van napközben, másrészt lehet hosszabb ideig tanfolyamon, kiküldetésben, vagy megbetegszik stb. Ilyenkor persze sokan igénybe veszik a mamák, nagymamák segítségét, ami éppenséggel egy jó megoldás, ha van hadra fogható mama, nagymama. Ha nincs, akkor a férfi magára marad azokkal a munkákkal, amelyeket csak a nő szokott végezni otthon. Ilyenkor roppant kínos, ha egy teát is nehézséget okoz megfőznie. 2. Érzékenyítés először: nem is olyan könnyű kitakarítani egy lakást! Arról van valóságos tapasztalatunk, amit gyakorlunk. Tehát ha egy nő hagyja, hogy a férje csak panaszkodjon a tisztaságra, az ételre és arra, hogy nincs mindig vasalt inge, miközben a férfinak nincs alkalma kipróbálni ezeket a tevékenységeket, akkor előfordul, hogy nincs tisztában azzal, hogy takarítani, főzni, vasalni stb. kemény fizikai munka. Ne vegyük el ezt a tapasztalatot a férfiaktól! 3. Érzékenyítés másodszor: nem is olyan izgalmas egész nap házi munkát végezni! Sokszor ma is elvárás, hogy a nők önként és dalolva, sőt vidáman végezzék el a házi munkákat. Jó, ha ez néha összejön, de a házi munka tipikus láthatatlan munka, az látszik, ha nem végzik el, ráadásul rendkívül monoton, és igen nagy kreativitást kell belevinni, hogy legyen benne valami kreativitás. Egyszóval: a házi munka alapvetően unalmas, sőt, amiatt, hogy rendszeresen kell végezni, olykor még ingerültséget is okoz. Engem megnyugtat, hogy a férjem is ingerültté válik néhány órás takarítás és mosogatás után:) 4. Érzékenyítés harmadszor: a házi munka komoly logisztikai feladat! Ez az, ami miatt mégiscsak érdekes! Komoly kihívás, hogy megszervezzük egy délelőttre a mosást, takarítást, főzést! Hogy miközben beteszem a gépbe a mosást, már valamelyik fogás a fazékban rotyogjon, és amíg kiteregetek, addig a rizs megpárolódik, és megszárad a padló a fürdőszobában. Ha egy férfira soha nem bízzuk rá ezeket a munkákat, hajlamos lesz lenézni azt a szellemi hozzáadott értéket, ami nélkül nincs jól működő háztartás! 5. És a gyerekek – ne vedd el tőlük az apjukat! Való igaz, hogy a férfiak gyakran izgalmasabb játékokat játszanak a gyerekeikkel, mint a nők. Az anyák igen ritkán dobálják plafonig a gyereket, és sokkal hamarabb szólnak rá, hogy ne piszkolja össze a nadrágját. De nem jó, ha egy apa csak a játszópajtás szerepében van! Nagyon is egyetértünk a „pelenkázz, tovább élsz" jelszóval! A gyereket ellátni intimitást alakító tényező. Jó, ha a kisgyerek már pici baba korától sokat van az apjával, az apja kezében. Jó, ha az apja tologatja a babakocsiban, és jó, ha a későbbiekben együtt főznek, takarítanak! Jó, ha alkalmanként az apa marad otthon a beteg gyerekkel. Mert így alakulhat ki közöttük igazán bensőséges apa-gyerek kapcsolat. Kövesd bátran a tanácsaimat, kipróbáltuk, és jól működnek! (forrás:talita.hu/írta:Kóczián Mária) |
2015-09-21 13:25:53 ![]() |
2015-09-16 10:24:02 ![]() Ferenccel beszélgetve megtudjuk, nincs alsó korhatára annak, hogy a gyerekek megismerkedjenek a lovaglással. Kapcsolatteremtő, bizalmi fejlődés érhető el a lovakkal való együttműködéssel, mozgása a járás és egyensúly fejlődését segíti, mivel a lovaglás folyamatos egyensúly bontó-kereső mozgásforma. A ló lépése, járásmódja harmonikus az ember járásával: hasra fektetve a ló hátán a csecsemőt, a mászás egyensúlyozási érzését tudjuk adni számára, ráadásul egy nagyon pontos koreográfiával, mivel a ló igen nagy gyakorlattal rendelkezik ebben a mozgásban. Az emberiség fejlődésében jelentéktelen idő az a nagyjából 100 év, mióta eltávolodott a nyugati civilizáció embere a lovaktól – előtte tízezer évig szoros kapcsolatban álltunk. Hatalmas volt a bizalom és a tisztelet, amellyel őseink a lovat körülvették évezredeken át – és nem véletlenül. (forrás:Hello Baby/Családháló) |
2015-09-13 17:10:40 ![]() 10. Vacsorázzatok együtt Néha a tudomány csak annyit tesz, hogy igazolja, amit a felmenőink már réges-rég tudnak. Igen, a családi vacsora fontos. Ez az egyszerű hagyomány formázza a gyermek személyiségét és segíthet neki abban is, hogy boldogabbá váljon. Szintén felmérések bizonyítják, hogy azon gyerekek, akik rendszeresen vacsoráznak együtt a családjukkal, érzelmileg stabilabbak lesznek, és kisebb eséllyel fordulnak alkoholhoz vagy más, függőséget okozó szerekhez. Jobb jegyeket kapnak az iskolában és kevesebb náluk a depresszióra utaló tünet, ami különösen a kamasz lányokról mondható el. Ezenkívül ritkábban válnak túlsúlyossá vagy szenvednek táplálkozási zavarokban. A családi vacsorát akár a gyerekeknek való felolvasás is koronázhatja, amivel az iskolára is jobban fel lehet készíteni őket. (Forrás: szimpatika.hu/www.bakadesuyo.com/2014/02/happy-kids/ Ferles Péter) |
2015-09-11 20:21:08 ![]() 9. Úgy alakítsd a környezetüket, hogy az a boldogságukat segítse Nem igazán szeretjük beismerni, de mindnyájunkra hatással van a környezetünk – gyakran jobban is, mint gondolnánk. Mi a legegyszerűbb módja, hogy nagyobb befolyással legyünk a gyermekünk környezetére? Kevesebb tévé. A felmérések határozott összefüggést mutatnak a televízió nem nézése és a boldogság közt. A szociológusok szerint a boldogtalan emberek hajlamosak sokkal több időt tölteni a tévé előtt, mint boldogabb társaik – azt nem tudni, hogy a tévénézés teszi-e az embereket boldogtalanabbá, vagy a boldogtalan emberek szeretnek-e jobban tévézni. Azt viszont tudjuk, hogy sok más tevékenység segíthet a gyerekünknek boldog, jó beállítottságú egyénné válni. Amikor a gyerek tévét néz, nem azokat a dolgokat csinálja, amik hosszú távon a boldogsághoz segíthetik. (Forrás: szimpatika.hu/www.bakadesuyo.com/2014/02/happy-kids/ Ferles Péter) |
2015-09-10 16:31:53
|
2015-09-09 15:15:35 ![]() 7. Tanítsd őket önfegyelemre Az önfegyelemnek nagyobb hatása vagy gyerek jövőben elért eredményeire, mint az intelligenciának – vagy mint akármi másnak. Egy kísérletben azok a gyerekek, akik jobban ellenálltak az eléjük kitett mályvacukros edény kísértésnék, és nem ettek belőle akkor sem, ha egyedül maradtak vele, boldogabb és teljesebb életet tudhattak magukénak a későbbiekben az utánkövetéses kísérlet szerint. Óvodásoknál a vágykielégítés késleltetésének képessége alapján intelligencia, tanulmányi sikerek és jó szociális képesség jósolhatok felnőttkorra. Ez részben azért van, mert az önfegyelem elősegíti a tanulást és az információfeldolgozást. Ráadásul a fegyelmezett gyerekek könnyebben birkóznak meg a frusztrációval és a stresszel, valamint többnyire jobb érzékük van a szociális felelősségek kezeléséhez is. Más szóval: az iskolai sikereken és az asztalnál való higgadt viselkedésen túl az önfegyelem a későbbiekben nagyobb elégedettséget, több barátot és közösségi kezdeményezést eredményez. Hogy hogyan kezdjünk el egy gyereket önfegyelemre nevelni? Tanítsuk meg nekik, hogyan terelhetik el a figyelmüket a kísértésről. Az egyik megoldás az, hogy eltüntetjük a kísértés tárgyát a szemük elől, tehát pl. ténylegesen eltakarjuk a csábító mályvacukrot. Amikor a jutalom nem volt látható, egy felmérés során a gyerekek 75%-a képes volt 15 teljes percet várni a következő mályvacukorra; láthatóvá tett jutalom mellett egyik gyerek sem tudott ennyit várni. (Forrás: szimpatika.hu/www.bakadesuyo.com/2014/02/happy-kids/ Ferles Péter) |
2015-09-08 11:23:58 ![]() 6. Alakíts ki szokásokat A hatodik pontnál járunk, és úgy tűnhet, máris túl sok megjegyeznivaló akad, amire figyelni kell. Ezen a jó szokások segíthetnek túllépni. Az eddigi módszerek állandó újbóli átgondolása fárasztó lehet, de megszokásból cselekedni annál könnyebb, ha a megfelelő szokások már kialakultak. Hogyan segíthetünk a gyerekünknek a boldogsághoz vezető szokások kialakításában? Carter néhány, felmérések által igazolt módszert említ: - Ingerszegény környezet: válj meg mindentől, ami eltereli a figyelmet vagy kísértést jelenthet. - Mások bevonása: avass be másokat is a terveidbe, hogy a környezeted segíteni tudjon és cselekvésre ösztökéljen. - Egyszerre egy cél: a túl sok cél túlterheli az akaratot, különösen gyerekek esetében. Szilárdíts meg egy szokást, mielőtt újat szeretnél kialakítani. - Kitartás: ne számíts már az első próbálkozásnál sikerre, az ilyesmi időt igényel. Lesznek visszaesések. (Forrás: szimpatika.hu/www.bakadesuyo.com/2014/02/happy-kids/ Ferles Péter) |
2015-09-06 14:22:06 ![]() 5. Tanítsd őket érzelmi tudatosságra Az érzelmi intelligencia megszerzett tudásból, nem pedig veleszületett adottságokból áll. A gyerekek nem fogják csak úgy „maguktól” megérteni a saját érzéseiket, még kevésbé másokét. Ehhez az első lépés a szülőktől az empátia kimutatása, az érzelmek megnevezése és érvényre juttatása, amikor haragot vagy csalódottságot élnek meg. A szülőnek nem kell félnie attól, hogy megmondja a gyereknek, mit érez, mert a gyerek abból tanulni, építkezni tud. Ha a szülő kifürkészhetetlen, az sokkal rosszabb, mintha néha töredelmesen bevallja: fiam/lányom, most nagyon idegesítesz, vagy anyu/apu szomorú, magányos vagy elesett. Beszélgess el a gyerekkel, segíts neki azonosítani az érzéseit, és tudasd vele, hogy ezek az érzések normálisak. Lehessen haragudni a szülőre, vagy akár dühösnek is lenni. (Forrás: szimpatika.hu/www.bakadesuyo.com/2014/02/happy-kids/ Ferles Péter) |
2015-09-06 14:22:41 ![]() 4. Tanítsd őket optimizmusra Nem szeretnél mogorva kamaszokkal vesződni? Akkor még a kamaszkor előtt tanítsd meg nekik, hogy mindig nézzék a dolgok jó oldalát. Azon tizenévesek, akiket idejekorán pozitív látásmódra neveltek, feleannyira hajlamosak depresszióba zuhanni serdülőkorukban. Christine Carter szerző így foglalja össze: „Az optimizmus olyan közeli kapcsolatban áll a boldogsággal, hogy a kettőt gyakorlatilag vehetjük egynek.”(Forrás: szimpatika.hu/www.bakadesuyo.com/2014/02/happy-kids/ Ferles Péter) |
Oldal : | 123456789101112131415 161718192021222324 |